1 oktober 2011 / Doorzettingsvermogen

Doorzettingsvermogen:
Zich gedurende langere tijd intensief met een taak bezig kunnen houden. Vasthouden aan een opvatting of plan totdat het beoogde doel bereikt is. 
Vroeger was ik een opgever. Lukte iets naar één keertje niet, dan stopte ik ermee want dan was het opeens niet meer zo belangrijk. Was dat het wel, dan gaf ik of iemand anders de schuld of verzon ik er een ander smoesje voor. Makkelijk hoor, opgeven, maar de laatste tijd ben ik hier niet meer zo van gediend.

Zo dan ook nu. Afgelopen woensdag hebben wij op school de Shuttle run gerend. De Shuttle run staat bij vele bekend als de piepjestest. Tussen een lijntje met de afstand van 20 m (al wordt dit bij ons op school wat kleiner gedaan volgens mij, i.v.m. de zaal) op en neer rennen, tussen de piepjes in. Twee keer te laat, en dan lig je eruit. Of als je stopt. En ik ben zacht gezegd altijd een beetje zenuwachtig van te voren. De klas wordt opgedeeld in twee groepen, de jongens en de meisjes. Eerst gingen de jongens rennen. Ondertussen zitten wij langs de kant elkaar op te fokken met 'Ik word zo rood als een tomaat!' en 'Ik kan dit echt niet, ik heb geen conditie!' en meer van dit soort dingen.

En dan moet je daar gaan staan, op 't lijntje. Hart klopt in je keel en handen beginnen te zweten. En dan ga je maar lopen. In het begin heb je het vervelende tempo tussen lopen en joggen in. Je kletst nog een beetje en dan begint het. Vanaf een trap of 2, 3 moet je gaan rennen. Steeds sneller. Ik, zonder conditie, begin last te krijgen met mijn ademhaling. Maar gewoon blijven rennen, niet meer kletsen en concentreren werkt het beste. Snel even een stukje sprinten omdat je veter los is. En weer verder rennen. Tot dat je voor je gevoel niet meer kan. En bij mij was het dit keer bij trap 6,5. Vorig jaar ergens trap 5, dit jaar trap 6,5. Vooruitgang, maar ik ben nog niet tevreden.

Daarom heb ik besloten komende week elke dag 10 minuten te gaan hardlopen. Precies gezegd 1 minuut inlopen, 8 minuten rennen en 1 minuut uitlopen. Elke trap is 1 minuut. Dit omdat we volgende week hem nog een keer gaan rennen. En ik wil minimaal één trap hoger proberen te halen. Sommige vriendinnen zeggen dat ik dat best kan, andere zeggen dat ik de dag dat we dan echt gaan lopen uitgeput ben. Maar het gaat me lukken. Ik weet het zeker.

En zo kan ik heel veel voorbeelden vertellen. Mijn gymlerares zei na het rennen ook dat ik meer doorzettingsvermogen had gekregen sinds vorig jaar. Als ik iets wil, ga ik het gewoon halen. Geen probleem als het niet lukt, maar dan heb ik het in ieder geval geprobeerd. Want ik wil dingen bereiken in het leven die je niet alleen krijgt met slapen, eten of lui zijn. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen