11 januari 2015 / Weekplanning

Al weer minstens een half jaar maak ik elke week de weekplanning wat betreft eten voor ons gezin. Dit om niet alleen geld uit te sparen, maar ook elke week lekker en gezond te eten. Elke zaterdagochtend ga ik er even voor zitten en het is een van mijn favoriete momenten van de week. Lekker Pinterest door scrollen, kooktijdschriften doorbladeren en de AH-site afspeuren. Maar hoe pak ik dit nu aan? Vandaag voor jullie een stappenplan in slecht 5 stappen.

Stap 1: Kijk wat er in de aanbieding is

Wij doen onze boodschappen voornamelijk bij de Albert Heijn en dus begin ik mijn weekplanning altijd met het bekijken van de Bonus-aanbiedingen voor de week erna. Meestal komen deze op vrijdag of zaterdag al online, en kan ik dan dus alvast checken of we deze week massaal inslaan op Coca Cola of dat we iets met spruitjes eten. Niet altijd kan ik mijn weekplanning hier volledig op baseren, maar vaak probeer ik bij elke avondmaaltijd iets uit de Bonus erbij te doen.

Stap 2: Kijk wat je nog in huis hebt

Naast de Bonus-aanbiedingen van de Appie, maak ik ook altijd gebruik van wat er nog in de kasten ligt. Maak een lijstje met alle producten in je koelkast en vriezer die op moeten, en pas hier je recepten op aan. Hier kan de site van de Albert Heijn heel erg handig voor zijn, bij recepten kun je hier het ingrediënt uit kiezen en vervolgens iets lekkers erbij zoeken. Maar ook deze producten in je achterhoofd houden terwijl je door een kookboek bladert, werkt prima! Op deze manier voorkom je verspilling en bespaar je veel geld. Wij gooien vrijwel nooit iets weg.

Note: Ik ben gewoon Albert Heijn fan, vandaar het vele noemen ;)

Stap 3: Tijd, aantal personen, etc.

Hier thuis wil het nog wel eens wisselen hoeveel personen er mee eten en hoeveel tijd er is om te komen. Daarom begin ik de weekplanning altijd met het bekijken van de kalender. Schrijf op hoeveel personen er elke dag mee eten, of er überhaupt die dag wel thuis gekookt wordt, en of er misschien voor een dag erna wat extra gekookt moet worden etc. Op die manier haal je precies de goede hoeveelheden in huis en zorg je ervoor dat er geen stress is omtrent de maaltijden.

Stap 4: Kies recepten uit

Het echte werk begint hier: kies recepten uit aan de hand van de aanbiedingen, wat je nog in huis hebt, het seizoen etc. etc. Vaak gooi ik er nog wat tussendoor waar ik gewoon zin in heb, en iets om te bakken :) Maak gebruik van verschillende bronnen; je eigen imagination, je grootmoeders kookboek, je favoriete foodblog, etc.

Stap 5: Het boodschappenlijstje

Last but not least, maak het boodschappenlijstje. Hiervoor pak ik al mijn recepten erbij, en kijk ik naar wat ik nog nodig heb. Ook halveer of verdubbel ik met enige regelmaat recepten. Gaat vaak prima! Probeer het lijstje zo in te delen dat het per categorie opgeschreven staat; de kaas bij het zuivel, de ham bij het vlees etc. Op die manier is die grote bulk boodschappen die je in een keer moet gaan doen een stuk gemakkelijker te doen. Ook schrijf ik bij producten die snel bederven zoals spinazie even de datum wanneer ik het ga gebruiken erbij. In de winkel kun je dan even checken of deze nog zolang houdbaar is. Het kan dus zijn dat je halverwege de week nog even terug moet om de laatste spulletjes te halen.

En zo maak je een perfecte weekplanning ;) Oefening baart kunst, in het begin zal het je wat meer tijd worden, maar uiteindelijk kun je hier in een half uurtje mee klaar zijn. Met als resultaat een hele week lang niet meer hoeven na te denken wat je die avond nou eet, en met name lekker en gezond te eten.






Mijn weekplanning ziet er meestal zoals hierboven uit (klik voor een grotere afbeelding), met linksboven de recepten en daarnaast het boodschappenlijstje. Ik werk zelf graag in Excel voor het overzicht, maar pen & papier gaat natuurlijk ook gewoon prima.

De komende tijd ga ik proberen vaker onze weekplanning met jullie te delen, inclusief foto's ;) Als jij nog inspiratie hebt, laat het me zeker weten!

5 opmerkingen

  1. Leuk om te zien! Bij ons thuis gaat het helemaal niet zo, mijn moeder bedenkt gewoon ter plekke wat we eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed! Zo gaat het bij mij niet. Ik kijk wat we nodig hebben check de koelkast, voorraadkast en de voorraadkast in de souterrain stel het lijstje samen in mijn telefoon en stuur dit door naar mijn man die vervolgens de boodschappen gaat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is toch wel ideaal, als je niet zelf boodschappen hoeft te doen. Goede taakverdeling :)

      Verwijderen
  3. Wow wat doe je dat nauwkeurig allemaal, knap hoor! Ik ben al heel trots op mezelf dat ik er nu een gewoonte van heb gemaakt om elke maandag een lijstje te maken met wat we die week gaan eten en daarna doen we er de boodschappen voor. Hiervoor deden we elke avond de boodschappen vlak voordat we gingen eten. Helemaal niet handig natuurlijk. Ik vind het superfijn dat ik nu de rest van de week niet meer hoef na te denken over wat we moeten gaan eten die avond. Bedankt voor de extra tips! Ik ga ook eens beter op de aanbiedingen letten vanaf nu.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, het is toch lastig om elke avond iets te bedenken plus met honger boodschappen doen is geen goed plan haha!

      Verwijderen